algemeen

Creatief met verpakkingen: dit doet een verpakking met de consument

Creatieve verpakkingen
Diederik Landers
17 april 2024

Verpakkingen worden niet alleen gebruikt om het product te beschermen tijdens het transport of in een magazijn. Ze spelen ook een belangrijke rol in de marketing en kan worden toegepast als efficiënte verkoopstrategie. Je zou dus kunnen zeggen dat de verpakking als het ware communiceert met de consument. Een verpakking heeft vaak namelijk invloed op het koopgedrag van mensen en kan er zo voor zorgen dat het product meer wordt verkocht. In deze blog bespreken we de invloed van een creatieve verpakking op het gedrag van de consument en hoe bedrijven dit inzetten als marketingstrategie.

Een goede eerste indruk

Net als bij mensen onder elkaar, is een eerste indruk die je van een product krijgt ook erg belangrijk. Deze eerste indruk wordt in de meeste gevallen bepaald door de verpakking. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten, meestal onbewust, binnen enkele seconden beslissen of ze een product willen kopen of niet. Voor producenten is het daarom belangrijk om met een verpakking de aandacht van de potentiële kopers te trekken door een creatief en opvallend design te gebruiken. Op deze manier kan een product zich onderscheiden van de concurrent.

Visuele aantrekkingskracht

Als je als producent een verpakking gaat ontwerpen, is het belangrijk om gebruik te maken van kleuren die bij het merk passen, bepaalde vormen en eventuele afbeeldingen. Daarnaast is het belangrijk om een vaste huisstijl aan te houden. Op deze manier kun je als bedrijf een bepaalde merkidentiteit opbouwen. Ook het gebruik van felle kleuren kan bepaalde gevoelens opwekken bij de potentiële kopers en de aandacht trekken. Daarnaast kunnen innovatieve ontwerpen en geavanceerde technologieën op het gebied van verpakkingen ervoor zorgen dat er bij de consument nieuwsgierigheid ontstaat.

Duurzaamheid en milieuvriendelijk

Niet alleen het design van de verpakkingen, maar ook duurzaamheid en milieuvriendelijkheid zijn twee aspecten die steeds meer gewaardeerd worden. Steeds meer producenten maken gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen. Zo ook farmacie. Zij gebruiken steeds vaker duurzame farmaceutische verpakkingen om zo bij te dragen aan een beter milieu. Het gebruik van gerecyclede en hernieuwbare materialen wordt steeds vaker als het normaal gezien. Dit spreekt een steeds groter wordende groep milieubewuste consumenten aan. Door als producent mee te gaan in deze trend, spreken ze niet alleen milieubewuste consumenten aan, maar sporen ze ook de doelgroep die nog niet milieubewust bezig is aan. Door minimalistische en duurzame verpakkingen te gebruiken, kan de producent ook het merkimago versterken en helpt het met het verminderen van afval.

Lees ook  Werken kant-en-klaarmaaltijden echt?

Communiceren via verpakkingen

Een verpakking is meer dan alleen een bescherming van het product. Het is ook een manier om met de consument te communiceren. Het kan de consument informatie geven over onder andere het gebruik van het product, de verschillende voordelen, de kwaliteit of ingrediënten van een bepaald product. Door eenvoudige en basisinformatie op de achterkant van het product te plaatsen, kun je als producent de consument helpen bij het maken van de juiste keuze.

Daarnaast zorgt de verpakking voor een weerspiegeling van de merkidentiteit. Door consistente kleuren, lettertypes en logo’s te gebruiken, kan de consument een loyaliteitsband met het merk opbouwen.

Ook interessant: dit doen creatieve verpakkingen met de consumentenervaring.

Geavanceerde technologie

Naast de coole en originele ontwerpen zijn veel producenten ook aan het experimenteren met nieuwe technologische ontwikkelingen. QR-codes zijn bijvoorbeeld een van de meest innovatieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Op deze manier kan een producent door middel van video’s of afbeeldingen duidelijk maken wat soms in woorden moeilijk te omschrijven is. Een instructievideo is bijvoorbeeld vaak makkelijker te begrijpen dan een volledige tekst op de achterkant van een verpakking.

Daarnaast worden steeds meer slimme verpakkingen ontwikkeld die bijvoorbeeld de versheid of houdbaarheidsdatum van voedsel kan verlengen. Op deze manier de kwaliteit van zijn producten langer garanderen en geniet de consument van zijn aankoop.

Verpakkingen zijn dus als het ware stille verkopers die meer bijdragen dan je denkt. De kleinste dingetjes kunnen veel invloed hebben op het koopgedrag van de consument. Als producent is het dus belangrijk om goed na te denken over het verpakkingsonderwerp en de strategische aspecten zeker niet te vergeten!

Vond je deze blog nu interessant? Lees dan ook de rol van sealers in de verpakkingsindustrie.