algemeen

Creatieve verpakkingsontwerpen die de consumentenervaring verbeteren

Diederik Landers
12 september 2023

Een verpakking is het eerste wat een consument ziet zodra de post het huis van de klant heeft bereikt. Het draait er uiteindelijk om wat er in het pakketje zit, maar een leuke creatieve verpakking kan wel een betere indruk maken. In deze blog laten wij jouw een aantal creatieve toepassingen zien om jouw klanten te verrassen.

Het Autlockdoosje als kortingscode

De eerste creatieve manier is van de verpakking een spaarobject maken. Zet op de zijkant van de verpakking een kortingscode of membership-card. Wanneer de klant de verpakking opent, dan trakteer je de klant gelijk op een klein cadeautje en vergroot je de kans op een tweede aankoop. Je kan de kortingscode of membership-card ook toevoegen in de verpakking in de vorm van een flyer.

Tip: zet kortingscodes met een tijdslimiet of unieke codes aan de binnenkant van de verpakking. Op deze manier ben je ervan verzekerd dat alleen echte klanten de kortingscode gebruiken.

Transparante verpakking

Een transparante verpakking waarbij het product meteen zichtbaar is trekt meteen de aandacht. Het straalt ook een professionele uitstraling uit. Of het nu gaat om sieraden, make-up, ambachtelijke producten of andere kleine items, alle transparante verpakkingen zorgen voor een elegante presentatie en bescherming. Hier vind je alles over transparante dozen als verpakkingen.

Multifunctionele verpakking

Stel je koopt een fles wijn en het verpakkingsontwerp is zo ontworpen dat je hem kan gebruiken als wijnrek, dat zou natuurlijk ideaal zijn. Een ander idee is dat een verpakking kan worden omgevouwen naar een puzzel of andere minigame. Niet alleen is dit idee heel duurzaam, maar het zal ook een blijvende en verrassende indruk geven aan de consument.

Lees ook  Je badkamer inrichten: vier tips

De verzendzak als origamipapier

Een papieren verzendzak op je deurmat krijgen is een van de beste momenten. Deze vrolijke verpakkingen passen vaak door de brievenbus, dit is een enorm voordeel. Een ander voordeel van deze verpakking is dat deze heel duurzaam is. Met een paar enkele vouwtjes en instructies kun je deze gebruiken om een bestelling makkelijk te retourneren. De papieren verzendzak kan op veel verschillende manieren ontworpen worden

Het standaard doosje als verzamelitem

De meeste producten worden vaak in standaard dozen verstuurd. De meeste van deze dozen hebben een eentonige lichtbruine kleur en voegen verder geen waarde toe aan de bestelling, buiten het beschermen ervan. Als deze dozen in verschillende kleuren, stijlen of misschien zelfs geuren worden gemaakt, dan kan dit gezien worden als verzamelitem!

Tip: zorg ervoor dat verschillende verpakkingen op elkaar aansluiten, zodat meerdere verpakkingen een geheel worden. Het zou natuurlijk mooi zijn als een klant een product koopt, maar niet om het product, maar om een verpakking.

Zorg dat verpakkingsontwerpen langer meegaan

Als een verpakking mooi en duurzaam is, dan is dat natuurlijk fijn. Als een verpakking zo mooi is dat je hem niet weg wilt doen, dan is dat natuurlijk nog mooier. Denk bijvoorbeeld aan mensen die schoenendozen verzamelen, omdat het zo mooi ontworpen is dat het gezien kan worden als decoratie. Op deze manier wordt een verpakking extra duurzamer.