tech

Waarom vergelijken we reviews voor een aankoop?

het vergelijken van reviews voor een aankoop
Diederik Landers
14 augustus 2025

Reviews worden door maar liefst 99% van de consumenten regelmatig gelezen voordat zij overgaan tot aankoop. Ongeveer 85% van deze mensen gelooft wat er in de reviews geschreven wordt. Dit laat zien dat reviews een grote invloed hebben op het vertrouwen en de aankoopbeslissingen van de klant. Reviews werken als sociaal bewijs, hierdoor kunnen we beter inschatten of een product of dienst ook aan onze verwachtingen zal voldoen. In deze blog gaan we hier wat verder op in.

Google reviews

Google reviews zijn het populairst en worden het vaakst gelezen door consumenten. Consumenten bekijken hier vaak eerste de meest recente reviews, gevolgd door de slechtste beoordelingen. Pas als laatste worden de hoogste en positieve reviews gelezen. Dit benadrukt dus het belang van regelmatig nieuwe, positieve reviews verzamelen. Naast Google is ook social media belangrijk. Consumenten associëren deze platformen namelijk met ‘echte mensen’. Dit wekt meer vertrouwen en vergroot de kans op beïnvloeding.

Waarom lezen mensen reviews?

Merendeel van de consumenten leest eerst de reviews, voordat deze tot aankoop overgaan. We kunnen bijna niet meer zonder reviews. Maar waarom lezen mensen reviews en vergelijken we reviews voor een aankoop? De onderstaande stukjes zullen hier een duidelijker antwoord op geven.

verschillende reviews vergelijken

Bieden informatie over ervaringen van anderen

Tegenwoordig worden consumenten overprikkeld met keuzes. Al deze beslissingen, zelfs de kleine, kunnen moeilijk en vermoeiend zijn. Vooral als je zoveel verschillende opties aangeboden krijgt. Consumenten kunnen maar een bepaalde hoeveelheid informatie in een keer verwerken. Reviews helpen hierbij. Deze bevatten de kennis van de gehele bevolking. Ze helpen met het vormgeven van de enorme hoeveelheid beschikbare informatie. Consumenten gebruiken deze reviews als leidraad bij aankoopbeslissingen.

Ervaringen voeren de boventoon

Consumenten geven ook steeds vaker hun geld uit aan ervaringen, denk aan reizen en entertainment. Ervaringen kunnen niet worden geruild, dus reviews over deze ervaringen zijn erg belangrijk. Niet elk bedrijf komt immers zijn belofte na en consumenten worden liever niet teleurgesteld. Dus voordat ze overgaan tot een aankoop, lezen ze consumenten reviews die een verhaal vertellen over het bedrijf. Een voorbeeld hiervan zou het lezen van de ROQUEBRUN review kunnen zijn, voordat ze hier tot aankoop overgaan.

Lees ook  Is het slim om je traditionele tv-abonnement op te zeggen?

Consumenten zijn op zoek naar het beste product

Consumenten lezen vaker reviews voor ze een product van een onbekende online dienstverlener kopen of om de kwaliteit van een product te bepalen als het nieuw is. Reviews worden ook vaak doorgenomen als een product aan de dure kant is. Denk hierbij aan reviews over elektronica of huishoudelijke apparaten. Consumenten staan vaak open om nieuwe dingen te proberen, maar ook hier worden van tevoren verschillende reviews doorgenomen. Vooral reviews van persoonlijke gezondheids- en fitnessproducten worden veel gelezen.

Betrouwbare reviews maken het verschil

Reviews zijn over het algemeen alleen nuttig, als deze ook betrouwbaar zijn. Door middel van geverifieerde reviews kunnen consumenten een betrouwbaar beeld krijgen van hoe bedrijven hun klanten behandelen. Zo komen ze er gemakkelijk achter welke bedrijven ze moeten vermijden, waardoor consumenten zowel tijd als geld besparen. Reviews van pagina’s zoals Review-pagina.nl kunnen hierbij helpen.

vijf sterren review achterlaten

Wat kun je doen om meer reviews te verzamelen?

Wat kun je nu doen om meer nuttige reviews te verzamelen? Wij hebben enkele stappen voor je uitgewerkt:

  1. Maak het eenvoudig: zorg dat klanten gemakkelijk een review achter kunnen laten. Voeg bijvoorbeeld een directe link naar je Google review-pagina toe.
  2. Beloon je klanten: overweeg om een kleine beloning toe te voegen, zoals een kortingscode. Dit helpt om klanten te motiveren om een review achter te laten.
  3. Wees consistent: vraag regelmatig om feedback, zo krijg je een constante stroom van feedback en reviews binnen.

De impact van reviews op SEO

In het Google bedrijfsprofiel werken reviews supergoed. Zowel het totale aantal reviews, als de gemiddelde score zijn van belang voor je positie. Ook de zoekwoorden in de reviews werken als een belangrijke rankingfactor. Daarnaast kan het ook dienen als extra content voor op product pagina’s. Het zijn positieve signalen voor je EEAT, wat door Google gebruikt wordt om de kwaliteit van je online content te evalueren en rangschikken. Reviews in Google tellen als een positief signaal dat direct naar Google wordt gestuurd en jouw positie ten goede komt.